Co je to "nízkoprah"?

Co je to "nízkoprah"?

V pátek 29. dubna jsme si pro děti připravili v klubu pokec trochu jinak.

Na začátku jsme si řekli nějaké informace o službách, rozdělili je na ambulantní, terénní a pobytové. Ke každé službě byla řečena stručná charakteristika a vysvětlení, odůvodnění jejího smyslu.

Poté jsme si začali s dětmi povídat o nízkoprahu. Nízkoprahová zařízení pro děti a mládež, jsou tady pro děti a mládež, která tráví svůj volný čas neorganizovaně, touláním na ulici, v partě či jinak. Navštěvovat jej mohou skoro všichni. Od jedničkářů přes různé subkultury, vyznavače alternativního způsobu života až po "průšviháře". Vstup do nízkoprahových klubů není omezený financemi, časem či četností příchodů a odchodů. Klienti mají svobodu ve volbě vykonávaných činností, v pohybu v prostoru klubu, když chtějí, nemusejí dělat nic :)  Zásadní význam klubů je v jejich poradenské a preventivní činnosti. Děti a mládež mají možnost popovídat si, nebo se svěřit se svými problémy, které mohou za pomoci pracovníků vyřešit. Pracovníci vytvářejí pro děti chráněný prostor, v němž dospívající najde svoje místo.

Připravili jsme si pro děti program a to konkrétně několik modelových situací, s kterými se pracovníci v klubu běžně setkávají. Vyměnili jsme si role pracovníků a klientů. Děti měly za úkol představit zájemci o službu pravidla, seznámit jej s klubem, pracovníky, sankcemi, programem a službami klubu… Dále nám děti měly nabídnout aktivitu, prostřednictvím tvořivé aktivity pomoct s dokončením výrobku, rozdat informace a přihlášky na výlet, motivovat nás k účasti na výletu a definovat společně cíl dlouhodobého individuálního plánu. Naše role však obsahovaly několik úskalí a těžkostí pro „nové pracovníky“, protože jsme byli klienti nespolupracující, agresivní, bojácní nebo mlčenliví. Děti se výzvy ujaly velice dobře, udělily nám několik sankcí, objasnily nám jaké pravidla a kolik jsme jich porušili a proč jsou tyto pravidla důležitá.

 Zamysleli jsme se společně s dětmi hlouběji nad tím, co vlastně děláme a proč. Překvapilo nás, jaké znalosti děti mají, ohledně našich každodenních činností, které my můžeme brát jako rutinu. Jsou velice bystré a s krizovými situacemi si hravě věděly rady. Celá tato intervence rozvíjela v dětech empatické vnímání, představivost, logické myšlení, smysl sociokulturních norem ve společnosti a sounáležitost.

 

Za NZDM Veronika Vašíčková

Pokec o NZDM

SLEZSKÁ

IOP

 

Ostrava_lg

 

logo_final 16 barev

Projekt je realizován s finanční podporou statutárního města Ostravy a Moravskoslezkého kraje.