Ohlednutí za aktivitami Vesničky soužití ve školním roce 2011/2012

Od února ve Vesničce soužití pravidelně probíhaly nejrůznější aktivity pro děti od 6 do 15 let.

Děti mohly navštívit:

Divadelní workshop „Za oponou“, PC, Taneční workshop, Kadeřnictví „Beauty Girl“, Workshop Angličtina, Hudební workshop „Music studio“, Keramickou dílnu „Střep“, Tvořivou dílnu „Šikovné ruce“, Doučování

DIVADELNÍ WORKSHOP "ZA OPONOU"

Cílem kroužku dramatické výchovy bylo naučit děti vzájemnému porozumění, sebehodnocení a týmové práci. Zároveň pak také rozvíjet jejich komunikační dovednosti, fantazii a tvořivost.

Tento cíl byl postupně naplňován pomocí metod a technik dramatické výchovy, pohybových i zábavných her. Díky různým příběhům a vytvářením dramatických situací si děti mohly vyzkoušet různé sociální role a pocity, které jsou s těmito rolemi spojeny. Většině dětí bylo toto „hraní“ přínosem a dalo se v některých chvílích hovořit také o učení, co je to empatie.

Do kroužku docházelo pravidelně každé pondělí 6 dětí. S těmito dětmi se postupně nacvičovalo také menší divadelní představení – Červená Karkulka. Nácvik divadelního představení však neměl tak velký úspěch jako hraní dramatických her a situací.

Dramatický kroužek působil na děti velice kladně, učil je poznávat sama sebe, pomáhal odbourávat trému před ostatními a učil děti spolupráce.

 

 "WORKSHOP ANGLIČTINA"

V tomto workshopu jsme s dětmi vycházeli z jejich přání, z toho, aby si výuku užily, a samozřejmě z toho, co právě probíraly ve škole. Dětem se témata jednotlivých lekcí líbila a byly s nimi spokojené. Při lekcích se snažily. Využívali jsme učebnice a pracovní sešity Start with Click New, různá tematická pexesa, ilustrovaný slovník a výuku na PC. Probrali jsme témata jako například rodina, velikonoce, jídlo a pití, číslice, pozdravy, barvy. Děti se učily anglickou abecedu, výslovnost, spelování, tvořili křížovku a zpívaly anglické písničky.  Děti chodily na lekce angličtiny rády a samy nezřídka navrhovaly, co by je zajímalo na příští lekci, co by potřebovaly procvičit nebo zopakovat. Celkově je výuka angličtiny bavila. V závěru workshopu jsme s dětmi provedli zhodnocení celého pololetí, děti se kladně vyjádřily k průběhu i tématům. Na závěr dostaly vysvědčení a ocenění za jejich snahu a píli.

 

"DOUČOVÁNÍ"

Probíhalo pravidelně každé pondělí, úterý, středa, čtvrtek a pátek ve 13:30 – 15:00 hod.

Dětem jsme nabízeli tichý a příjemný prostor pro napsání domácích úkolů, s kterými jsme jim rádi pomáhali. Dále děti procvičovaly učivo, které jim ve škole nešlo, nebo které nepochopily. Nejčastěji to byla vyjmenovaná slova, pády, rody a vzory podstatných jmen, násobilka, sčítání, odčítaní, angličtina atd. Nezřídka jsme také pomáhali se psaní referátů.

Často jsme využívali nakopírovaných materiálů z pracovních listů a učebnic, ale i online programy v počítačích a na internetu.

Účast dětí na aktivitě ovlivňovalo, kolik úkolů dostaly ze školy. Děti chodily nepravidelně, jejich počet proto kolísal, někdy jich přišlo šest, jindy přišel jeden.

Nebylo výjimkou, že se do centra přišly děti pochlubit dobrou známkou z vypracovaného úkolu, který udělaly u nás v centru s pracovníky.

Většina dětí si doučování oblíbilo a chodily pravidelně a s radosti.

 

HUDEBNÍ WORKSHOP "MUSIC STUDIO"

Hudební workshop byl zřejmě nejméně navštěvovaný kroužek ze strany dětí. Příčinou této skutečnosti je zejména fakt, že hraní na hudební nástroj vyžaduje velkou píli, pravidelnost a pozornost. Tyto vlastnosti se často u dětí z vyloučených lokalit špatně hledají.

Ale i navzdory této skutečnosti byl hudební workshop oblíbenou aktivitou dětí, které měly snahu jej navštěvovat. Tyto děti hrály zejména na kytaru, klávesy a bicí.

Při realizaci hudebního workshopu jsme se nepotýkali nejen s menším zájmem dětí ale také s problémem nalézt vhodného lektora. Lektor, který původně aktivitu vedl, musel spolupráci s naším centrem ukončit z důvodu nemoci. V posledním měsíci červnu vedl aktivitu již nový lektor. Mezi těmito lektory se krátkodobým řešením stalo vedení workshopu koordinátorem projektu.

Přesto všechno se děti těší, že v září budou moci opět nastoupit na hodiny hudebního workshopu.

 

kADEŘNICTVÍ "BEAUTY GIRLS"

 Účastnice aktivity docházely pravidelně každou středu. Dívky se zde naučily mnoha věcem, jako je základní hygiena a péče o vlasy, používání a dávkování přípravků na vlasy, některých přístrojů a manipulaci s nimi, druhy účesů a úpravu vlasů k různým příležitostem. Cílem této aktivity bylo naučit dívky prevenci, samostatnosti, tvořivosti, použití fantazie, zručnosti a možná i dalšímu vzdělávání v tomto oboru – Kadeřnice. Dívky se mohly předvést se svými vytvořenými účesy na svých vrstevnicích na workshopové akci – módní přehlídky konané v květnu letošního roku na Vesničce soužití. Účastnily se také exkurze v profesionálním kadeřnictví v Salónu paní Hradecké, kde nabraly mnohem více informací o oboru a praxi pro výběr budoucího povolání.

 

KERAMICKÁ DÍLNA "STŘEP"

Probíhala pravidelně každý čtvrtek ve dvou bězích:  1. 15:00 – 16:30  2. 16:30 – 18:00 hod.

Děti se v průběhu školního roku seznamovaly s vlastnostmi různých druhů keramické hlíny a glazur (speciální barvy na keramickou hlínu) a učili se s nimi pracovat.

V průběhu výroby jim bylo zároveň formou debaty umožněno sdílet se a povídat si s ostatními dětmi, a přitom se učí naslouchat druhým a neskákat ostatním do řeči.

V aktivitě „Střep“ bylo pozorovatelné, že nabyté zkušenosti se zpracováváním hlíny a při modelování, děti hojně využívaly. Při malování glazurami bylo nutné dětem stále připomínat vlastnosti barev a jejich speciální nanášení na výrobky.

Do náplně aktivity byla zařazena, nejen řízená výroba, ale i výroba podle fantazie dětí samotných, což děti často uvítaly, rády si dělají, co chtějí.

Vyráběly jarní sluníčka, vlastní erby, velikonoční misky, vlastní jména v graffitu, podstavec pod svíčku, jarní obrázek s použitím otisku jarních kytiček a trávy, masky.

Děti měly možnost poznat i jinou modelovací hmotu, a to modurit – mohly srovnat vlastnosti obou hmot, které poznaly.

V aktivitě se dařilo předávat dětem všechny užitečné informace týkající se výroby z keramické hlíny a bylo na dětech pozorovatelné, že nabyté informace v průběhu kroužku využívaly. Děti se snažily vždy pracovat co nejlépe a povětšinou odcházely spokojené a s úsměvem na tváři.

 

"TANEČNÍ WORKSHOP"

Taneční workshop byl jednou z nejoblíbenějších aktivit dětí. Pokud měly možnost, účastnily se ho s chutí a pravidelně. Nejraději tančily romské tance a streetdance.

Dětem byl taneční workshop přínosem zejména ve zlepšení kondice, koordinace pohybu, spolupráce v kolektivu a zejména v tom, že měly k dispozici prostor, kde by mohly tančit a poslouchat hudba, což je jim tak blízké.

Taneční workshop se potýkal i s jedním problémem, což byl lektor. Nakonec se v této aktivitě vystřídali tři lektoři. Děti si však oblíbily všechny, a nebyl pro ně žádný problém si zvyknout na nový styl vedení aktivity.

 

TVOŘIVÁ DÍLNA "ŠIKOVNÉ RUCE"

Probíhala pravidelně každé úterý ve dvou bězích:  1. 15:00 – 16:30  2. 16:30 – 18:00 hod.

V dětech byl podporován růst jejich vlastní fantazie a kreativity. Také byla podporována jejich snaha a zdokonalování se v různých činnostech, např.: stříhání, čisté lepení, malování se štětcem, atd. V průběhu výroby jim bylo zároveň formou debaty umožněno sdílet se a povídat si s ostatními dětmi, a přitom se učí naslouchat druhým a neskákat ostatním do řeči.

Jako pokrok bylo vnímáno, že některé děti jsou samy schopné si vymyslet, co budou vyrábět, třeba jako dárky pro své kamarády, učitele. To, co děti vymyslely, byly schopné si sami bez pomoci dospělého vytvořit.

Děti vyráběly veselé kolíčky, romskou vlajku, jarní vlaštovku, velikonočního zajíčka, rámeček na fotku, pohádkové sluneční hodiny, ještěrku, loutku pštrosa, plakát, oční klamy, bludiště, peněženku z papíru, barevnou iniciálu svého jména, benátskou masku, prázdninovou mandalu, indické tetování na papírovou ruku, veselou žížalku, ježka, berušku, atd.

V aktivitě se dařilo předávat dětem všechny užitečné informace týkající se veškeré naší výroby v aktivitě.

Děti měly možnost setkat a naučit se novou výtvarnou techniku „iris folding“, kterou zvladly výborně. Děti se snažily vždy pracovat, co nejlépe a povětšinou odcházely spokojené a s úsměvem na tváři.