SOCIÁLNĚ AKTIVIZAČNÍ SLUŽBY PRO RODINY S DĚTMI
Poslání naší služby
Ve Vesničce soužití, sociálně aktivizačních službách, pomáháme rodinám s dětmi na území města Ostravy, které jsou v nepříznivé sociální situaci a nemohou ji vyřešit vlastními silami. Chceme je podporovat v jejich snaze změnit svou situaci k lepšímu nebo alespoň předcházet jejímu zhoršování a pomoci rodině naučit se zvládat další obtížné situace samostatně.
Pro koho je naše služba
Cílovou skupinou jsou rodiny s dětmi do 18 let (v rodině by mělo být alespoň jedno dítě do 18 let, nebo rodina očekává narození dítěte) v nepříznivé sociální situaci, bydlící na území města Ostrava.
Sociální služby neposkytujeme rodinám:
- v nichž nejsme schopni komunikovat ani s jedním z dospělých členů rodiny z důvodu duševní nemoci nebo zdravotního znevýhodnění;
- v akutní alkoholové či drogové intoxikaci.
S čím vám můžeme pomoci
Odstranění či zmírnění nepříznivé sociální situace, jejíž výsledkem je sociální začlenění rodin v oblasti financí, bydlení, lékařské péče, vzdělávání a realizace volnočasových aktivit dětí, mezilidských vztahů, práv a povinností:
- Rodina má zajištěny příjmy (ze zaměstnání, z dávek státní sociální podpory, z dávek hmotné nouze).
- Rodina splatila nebo splácí své dluhy, nevytváří nové dluhy.
- Rodina umí hospodařit se svými příjmy.
- Rodina se orientuje v podmínkách pro získání vhodného bydlení (trh s byty, kauce, zálohy na energie, domovní řády).
- Rodina má zajištěno vhodné bydlení a umí si ho udržet.
- Rodina má přístup k lékařské péči (registrace u praktických lékařů, odborných lékařů).
- Rodina má potřebné dokumenty k poskytnutí lékařské péče (platné průkazy pojištěnců, rodné listy, očkovací průkazy, lékařské zprávy, žádanky, průkazy plánovaných termínů).
- Rodina dodržuje zásady lékařské preventivní, akutní a následné péče.
- Rodina má zajištěno pro děti vzdělávání (předškolní, školní, pro děti se specifickými potřebami).
- Rodina děti podporuje ve vzdělávání (domácí příprava dětí, pravidelná docházka do předškolních a školních zařízení, dodržování školních řádů).
- Rodina využívá návazných školských institucí (speciální pedagogická centra, pedagogicko-psychologické poradny, střediska výchovné péče, logopedie, doučování).
- Rodina podporuje děti v kvalitním trávení volného času (využívá programu středisek volného času, vnímá záliby ve smyslu zájmové činnosti dětí, umí si pro tyto aktivity zajistit finanční zdroje).
- Členové rodiny umí naplňovat své role a vzájemně je respektují.
- Rodiče umí vytvářet a udržovat funkční partnerské vztahy.
- Členové rodiny umí fungovat ve formálních vztazích s institucemi, organizacemi.
- Členové rodiny mají povědomí o svých právech a povinnostech a osobní odpovědnosti z nich plynoucí.
Cíle dosahujeme prostřednictvím poskytování podpory:
- Při hledání zaměstnání.
- Při orientaci a vyřízení sociálních dávek.
- Při hledání dalších dostupných finančních zdrojů (nadace, sbírky).
- Při sestavení rozpočtu rodiny.
- Při řešení dluhové problematiky včetně zprostředkování návazné sociální služby.
- Při hledání a udržení bydlení.
- Při hledání lékařů a dodržování podmínek preventivní a následné péče.
- Při procesu zajišťování předškolního, školního a speciálního vzdělávání.
- Při vzdělávacím procesu včetně návazných školských institucí.
- Při hledání volnočasových aktivit pro děti, včetně možných zdrojů financování.
- Při nácviku komunikace v rodině včetně konfliktních a krizových situací.
- Při nácviku komunikace v rámci formálních vztahů (instituce, organizace – OSPOD, úřad práce, soud, Policie České republiky apod.).
- V rozvoji samostatnosti při řešení svých práv, povinností a přijetí osobní odpovědnosti
- V rozvoji dovedností při získávání informací a práci s nimi
Kde nás najdete?
- Pobočka MUGLINOV: Vesnička soužití, Betonářská 790/12, 712 00 Ostrava- Muglinov
- Pobočka JIH: Plzeňska 2617/6, 700 30 Ostrava- Zábřeh
- Pobočka PORUBA: Mongolská 1546/2, 708 00 Ostrava- Poruba
Provozní doba terénní služby, kdy pracovnice dochází za Vámi je:
Po-Čt: 9:00 - 12:00 13:00 - 17:00
Pá: 9:00 - 12:00
Provozní doba, kdy Vy můžete dojít za námi:
Pobočka MUGLINOV: St: 9:00 - 12:00
Pobočka ZÁBŘEH: Čt: 9:00-12:00
Pobočka PORUBA: Čt: 9:00-12:00
Kontakty
Vedoucí sociální služby: PhDr. Iva Janůlková, DiS.
tel.:733 610 287, e-mail: iva.janulkova@dchoo.charita.cz
Pracovník zodpovědný za službu: Mgr. Michaela Weissmann
tel.: 731 625 865, e-mail: michaela.weissmann@dchoo.charita.cz
Kompletní kontakty jsou dostupné v ADRESÁŘI.
Kapacita služby
- Terénní sociální práce: 15 rodin na jednoho terénního pracovníka
Zásady služby
PODÁVÁNÍ A VYŘIZOVÁNÍ STÍŽNOSTÍ NA KVALITU A ZPŮSOB POSYKTOVÁNÍ SLUŽBY
Klienti a další osoby mají možnost v rámci sociální služby vyjádřit své podněty a stížnosti na kvalitu nebo způsob poskytování služby.
Vymezení pojmů:
Podnět – návrh, doporučení, upozornění klienta nebo jiné osoby na postup nebo změnu vedoucí ke zkvalitnění sociální služby.
Stížnost – vyjádřená nespokojenost ze strany klienta nebo jiné osoby s kvalitou a způsobem poskytování sociální služby, vyžadující dosažení nápravy. Stížnost je chápána jako důležitý zdroj informací o kvalitě poskytované služby. Není vnímána jako negativní a nežádoucí.
Formy podání stížností
- Písemně poštou – vhozením dopisu do schránky na adrese:
Betonářská 790/12, Ostrava-Muglinov, 712 00
Mongolská 1546/2, Ostrava – Poruba, 708 00
Plzeňská 2617/6, Ostrava-Zábřeh, 700 30
- Ústně, telefonicky, elektronickou poštou pracovníkům SAS: telefon: +420 731 625 866, +420 739 552 308, e-mail:sas.vs@dchoo.charita.cz.
- Ústně, písemně poštou nebo elektronickou poštou vedoucí sociální služby: jméno, adresa: Iva Janůlková, DiS, Betonářská 790/12, Ostrava Muglinov, telefon:+420 733 610 287, e-mail: iva.janulkova@dchoo.charita.cz,
- Ústně, písemně poštou nebo elektronickou poštou řediteli DCHOO, jméno a adresa: Mgr. et Mgr. Lukáš Curylo, Kratochvílova 931/3, Ostrava 702 00, tel: 733 741 712, e-mail: lukas.curylo@dchoo.charita.cz
Stížnost může být také podána anonymně.
Postup pro vyřízení stížnosti
Stížnost musí být vyřízena do 30 dnů od jejího přijetí. V odůvodněných případech může být tato lhůta prodloužena až na 60 dnů, pokud k vyřízení stížnosti není dostatek podkladů. V případě, že dojde k překročení lhůty, informuje vedoucí sociální pracovník (nebo pracovník jím pověřený) klienta o tom, proč se tak stalo a sdělí mu termín, kdy dojde k vyřešení stížnosti. Toto rozhodnutí sdělí pracovník ústní či písemnou formou (nástěnka nebo prostory služby k tomu určené).
Předání informace o vyřešení stížnosti
Informace o vyřízení stížnosti jsou klientovi předány stejným způsobem, jako byla stížnost podána. Pokud byla stížnost podána anonymně, je její vyřízení vyvěšeno na nástěnce novo v prostorách služby, dle místa, kde byla stížnost podávána, a to po dobu 14 dní od jejího vyřízení.
Za informování stěžovatele odpovídá vedoucí sociální pracovník nebo jím pověřený pracovník.
Možnost odvolání při nesouhlasu klienta s vyřešením stížnosti
- k řediteli DCHOO, Kratochvílova 931/3, Ostrava 702 00, tel: 733 741 712, e-mail: lukas.curylo@dchoo.charita.cz
- ke zřizovateli: Biskupství ostravsko-opavské, Kostelní náměstí 3172/1, 728 02 Ostrava, tel.: +420 596 116 522, email: kurie@doo.cz
- k Magistrátu města Ostravy, Odbor sociálních věcí a zdravotnictví, Prokešovo náměstí 1803/8, 702 00 Ostrava, tel.: + 420 599 443 801, email: posta@ostrava.cz
- ke Krajskému Úřadu Moravskoslezského Kraje – Odbor sociálních věcí, 28. října 117, 702 18 Ostrava, tel.:+420 595 622 222, email: posta@msk.cz
- k Ministerstvu práce a sociálních věcí, Na Poříčním právu 1/376,128 00 Praha 2,, tel.: 950 191 111, email: posta@mpsv.cz
Informace pro uživatele sociální služby o zpracování jeho osobních údajů
Podrobné informace naleznete níže v přiloženém souboru:
Informace o zpracování osobních údajů.
Tato služba je realizována díky finanční podpoře Moravskoslezského kraje a Statutárního města Ostrava.
Projekt Rozšíření sociálně aktivizační služby pro rodiny s dětmi v městském obvodu Ostrava-Jih je financován EU.